Hírek
2022. December 14. 13:14, szerda |
Belföld
Forrás: mti
Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei a Nógrád megyei 2106-os úton, Acsa és Erdőkürt között a Magyar Közút kísérleti út- és hídépítési programjának részeként; a fejlesztés széleskörű alkalmazhatóságáról ötéves tapasztalat után döntenek - tájékoztatta az MTI-t a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdán.
A program során a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagokat, technológiákat és eszközöket próbálnak ki minősített körülmények között. A jelenleg tesztelt technológiáktól hosszabb burkolati élettartamot, valamint kisebb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek a szakemberek.
A kísérleti program részeként egy 50 méteres, hagyományos technológiával megújult referenciaszakasz mellett háromféle új technikával újul meg három 100 méteres szakasz - ismertették a közleményben.
Az első 100 méteren a szakemberek egy olyan adalékot adtak a burkolat kopórétegébe, amely egy jelentősen drágább, módosított bitumen tulajdonságait képes produkálni, ennek köszönhetően főként a burkolat hidegviselkedési jellemzői javulnak.
A következő 100 méteres szakaszon a burkolat kopórétege alatti kötőrétegben egy természetes aszfalt tartalmú adalékot alkalmaztak, mellyel az aszfaltkeverék merevsége és ezáltal élettartama növelhető úgy, hogy a fáradási tulajdonságai nem romlanak, azaz várhatóan nem, vagy csak később jelennek meg rajta repedések.
A harmadik szakaszon egy itthon még nem használt aszfaltrácsot terítettek le, mely a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát.
A Colas egyéni kísérletként emellett egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, amellyel a különböző időszakokban, évszakokban lehet majd mérni a pályaszerkezetre nehezedő eltérő terhelés fokát.
A Magyar Közút hozzátette: a kivitelezést követően öt éven át mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatokat, minősített vizsgálatokat követően állapítják meg, hogy széleskörűen alkalmazható-e a fejlesztés.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Május 28. 10:05, szerda | Belföld
Szerdától három hétig burkolatot javítanak az M1-M7 autópályák szétválási csomópontjánál
Szerdától három hétig burkolatot javítanak az M1-M7 autópályák szétválási csomópontjánál Törökbálint térségében – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kedden az MTI-vel.
2025. Május 28. 07:52, szerda | Belföld
Bóka János: Magyarország meg szeretné erősíteni a civil szervezetek európai uniós finanszírozásának átláthatóságát
Magyarország meg szeretné erősíteni a civil szervezetek európai uniós finanszírozásának átláthatóságát, ugyanis alapvető félreértés van a civil szervezetek demokratikus társadalomban betöltött szerepével kapcsolatban
2025. Május 27. 22:42, kedd | Belföld
50 ÉV SZABADSÁGVÁGY – MANDOKI SOULMATES MEGAKONCERT
BUDAPEST, BUDAI VÁR - SZENTHÁROMSÁG TÉR 2025. AUGUSZTUS 21. este 7.
2025. Május 27. 16:00, kedd | Belföld
Rekordot döntő nyári légi forgalomra készül a HungaroControl
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. az elmúlt hónapokban számos rövid és hosszú távú kapacitás- és hatékonyságnövelő intézkedést hozott